Jaki hak holowniczy pod bagażnik (platformę) na rowery?
Montowany na haku holowniczym bagażnik (platforma) to – zdaniem wielu – najwygodniejsze i najpraktyczniejsze urządzenie do przewozu rowerów. Montaż dobrej jakości bagażnika, a na nim jednośladów, zajmuje kilka minut i nie wymaga dużego nakładu sił fizycznych. Dzięki temu rozwiązaniu bardzo łatwo zorganizować spontaniczną wyprawę w atrakcyjne dla turystyki rowerowej miejsce. Bagażnik montowany na haku umożliwia transport od 2 do 4 rowerów i nie zajmuje wiele miejsca. Wielu z naszych klientów pyta: jaki hak holowniczy zamontować, by móc z niej korzystać. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie. Wskażemy, które haki są do tego celu najlepsze, pokażemy plusy i minusy każdego z rozwiązań. Zapraszamy do lektury.
Z kilkoma wyjątkami na większości spotykanych na naszym rynku haków holowniczych da się zamontować bagażnik na rowery. Platformy rowerowe nie wymagają zastosowania innych zaczepów niż przyczepy towarowe lub kempingi. Są one przygotowywane do zapięcia na kuli haka o takiej samej średnicy główki (europejska norma to 50 mm). Odpowiednie będą zarówno haki z kulami przykręcanymi, jak i wypinanymi. Są jednak pewne czynniki, które sprawiają, że konkretny typ haka będzie w danym przypadku lepszy od innego.
Jesteśmy na 100% przekonani, iż każdemu z nas zależy na jak najlepszym zabezpieczeniu swoich rowerów przed kradzieżą. Nikt po powrocie np. z kawowej przerwy na stacji benzynowej nie chciałby zastać ich braku. A takie kradzieże – powiedzmy sobie otwarcie – od czasu do czasu się zdarzają. Oczywiście złodzieje potrafią sforsować wszelkiego rodzaju zabezpieczenia. Po co jednak ułatwiać im życie? Lepiej utrudniać! Dlatego warto, by nie tylko bagażnik na rowery posiadał antykradzieżowe zamki (dobrej jakości platformy posiadają zamek przy mechanizmie sprzęgającym z kulą haka oraz zabezpieczenia dla każdego z rowerów; jeśli twoja platforma ich nie posiada, możesz dokupić antykradzieżowe gałki zamykane na klucz). Poza samą platformą również kula haka holowniczego powinna jakieś zabezpieczenie posiadać, a jeśli takowego nie posiada, powinna być trudna w demontażu.
Gałka antykradzieżowa do dokupienia tutaj: https://dobrehaki.pl/uniwersalna-galka-antykradziezowa-p-8522.html
Ważny parametr haka holowniczego: nacisk pionowy
Przy doborze haka pod bagażnik na rowery warto zwrócić uwagę nie na uciąg haka, a dopuszczalny nacisk pionowy na kulę. Większość haków holowniczych posiada parametry umożliwiające przewożenie nawet 4 rowerów (75 – 100 kg nacisku pionowego). Jeśli nasz hak holowniczych posiada mniejszy maksymalny nacisk pionowy na kulę (np. mniej niż 50 kg), na takiej kuli bezpiecznie można przewozić maksymalnie 2 rowery. Oczywiście to, ile rowerów faktycznie możemy przewozić na naszym haku, zależy od wagi bagażnika oraz samych jednośladów.
Jaki typ kuli wybrać?
- Hak z kulą przykręcaną. Jeśli zdecydujesz się na zakup haka z kulą przykręcaną, pamiętaj, iż kulę tego typu da się zdemontować. Jednak – uspokoimy Was – nie jest to takie proste, jak się wydaje. Żeby kulę odkręcić trzeba użyć odpowiedniego klucza. Z reguły zajmuje to trochę czasu. Lekka korozja po jakimś czasie utrudnia demontaż. Nie zawsze też dostęp do śrub montażowych kuli jest bardzo łatwy. W wielu przypadkach są one częściowo schowane w zderzaku, co powinno zniechęcać potencjalnego złodzieja do podjęcia próby kradzieży.
- Hak z kulą wypinaną półautomatycznie. Wielu zwolenników zyskały dotychczas haki z kulami półautomatycznymi. Kulę wypina się w nich za pomocą specjalnej dźwigni. Można ją w bardzo łatwy sposób wpiąć i wypiąć. Niestety (w postaci fabrycznej) nie posiada ona zabezpieczenia antykradzieżowego. Posiadaczy platform na rowery ucieszy zapewne fakt, iż pod większym obciążeniem (pod ciężarem przyczepy lub platformy z rowerami) kula blokuje się przed wypięciem, niemniej warto pomysleć o dodatkowym sposobie uchronienia kuli przed działaniami złodziei. Bardzo prostym i skutecznym sposobem jest założenie małej kłódki lub linki z szyfrem. Można ją zamontować w miejscu zawleczki, która chroni kulę przed przypadkowym wypięciem.
- Hak z kulą wypinaną z zamkiem na klucz. Trzeci, często spotykany na naszym podwórku hak, to hak z kulą zabezpieczoną zamkiem na kluczyk. Ten typ zaczepu holowniczego idealnie nadaje się do użytkowania platform na rowery. Bez klucza bardzo trudno zdemontować kulę w tym haku, co powinno skutecznie odstraszać przestępców.
Utrudnione użytkowanie platformy. W jakich sytuacjach?
W kilku przypadkach użytkowanie platformy jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. Chodzi przede wszystkim o samochody z kołem zapasowym na tylnej klapie. Haki zakładane do takich pojazdów w większości przypadków nadają się tylko do holowania przyczepy (towarowej lub kempingowej), ale nie do użytkowania platformy rowerowej. Koło zwykle przeszkadza w prawidłowym zamontowaniu bagażnika, jednak są sposoby, aby ten problem rozwiązać. Pierwszy: demontując wspomniane koło zapasowe. Drugi: zamawiając u producenta niestandardową, dłuższą kulę. Ta opcja jest możliwa tylko w przypadku haków z kulą przykręcaną (o ile producent haka oferuje taką możliwość; polski producent Auto-Hak bez problemu taką kulę dorobi). Trzeci (mający zastosowanie tylko w nielicznych przypadkach) sposób: zapinając platformę najpierw na wypiętej kuli, a w dalszej kolejności całość (kule + bagażnik) w gnieździe mocującym. Taki zabieg jest możliwy w przypadku haków z kulami wypinanymi, cała zaś procedura wymaga nieco "gimnastyki". Czwarty: niektóre bagażniki mają możliwość dokupienia adapteru dopasowującego platformę do samochodów z kołem zapasowym na tylnej klapie (np. wybrane modele marki Thule).
Dobierana indywidualnie kula haka holowniczego, odkręcana: https://dobrehaki.pl/dobierana-indywidualnie-odkrecana-kula-haka-holowniczego-p-8788.html
Trudności z użytkowaniem bagażnika rowerowego montowanego na haku będą mieć również właściciele samochodów z tylnymi drzwiami otwieranymi na bok. Dobre platformy posiadają funkcję uchyłu, która umożliwia jedynie otwarcie tylnej klapy (otwieranej do góry) bez konieczności demontażu rowerów. W przypadku pojazdów z tylnymi drzwiami otwieranymi na bok, w pierwszej kolejności należy zdemontować rowery, a następnie platformę na rowery. Nie odczujecie żadnych niedogodności, jeśli na czas transportu rowerów zrezygnujecie z użytkowanie tylnych drzwi.
Z pozdrowieniami
DobreHaki.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki