Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Hak holowniczy - demontować kulę czy nie?
  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:14 689 1105
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Hak holowniczy - demontować kulę czy nie?

Data dodania: 21-02-2019

Przed nami coraz bardziej zbliża się okres wzmożonego ruchu turystycznego, nadchodzi wiosna, a po niej szybko lato. Wielu z nas uda się na rodzinne wyjazdy w przepiękne zakątki naszego kraju lub zagranicy. Pojedziemy również swoimi samochodami, a czasem nawet pociągniemy nimi przyczepę kempingową. Nie zapominajmy jednak o bezpieczeństwie swoim, Twoich bliski oraz innych użytkowników dróg. 

Temu bezpieczeństwu służą odpowiednie przepisy prawa, które nakładają na kierujących pewne obowiązki i ograniczenia. Ponieważ zespół Dobre Haki specjalizuje się w hakach holowniczych, dlatego chciałbym na tym blogu opisać dotyczący wielu temat wyjazdu z hakiem holowniczym za granicę.

Hak holowniczy a polskie prawo.

Polskie przepisy mówią jasno. Hak musi zostać dopuszczony do użytku, czyli musi przejść badanie techniczne, po którym należy zdobyć wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Polskie regulacje prawne mówią również, że nie ma wymogu demontowania lub chowania wystającej części haka holowniczego jaką jest kula, gdy nie holujemy przyczepy. Przepisy zabraniają jedynie poruszania się po drogach z kulą zaczepu, która ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych.

Inne wymagania to techniczne warunki eksploatacji haka holowniczego, czyli jego uciąg i nacisk pionowy, do których musisz się bezwzględnie zastosować, gdyż przekroczenie tych parametrów może mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, a, co z tym się wiąże, na kolizję z prawem w przypadku spowodowania wypadku drogowego. Tyle o polskim prawie.

Co jeśli chcemy wyjechać za granicę?

Otóż poruszanie się po europejskich drogach wymaga posiadania przez hak homologacji europejskiej. Bez tego ani rusz. Haki posiadające taką homologację są oznaczone literą "E" lub "e" oraz numerem kraju w którym uzyskały homologację. Haki homologowane w Polsce mają oznaczenie E20, w Niemczech E13. Poza homologacją istnieją przepisy mówiące, że kierowcy, którzy posiadają hak holowniczy zamontowany na stałe, a nie podróżują z przyczepą winni założyć na niego tzw. „czerwony kapturek”, jeżeli zaś mają hak zdejmowany należy go zdemontować.

W Niemczech policja jest na tyle wyrozumiała że pozwala odkręcić hak na ich oczach, albo zabiera dowód rejestracyjny, a samochód kieruje na policyjny parking. Ogólny przepis mówi, ze nie holujesz przyczepy - jeździsz bez haka i tego najlepiej się trzymać za granicą, tym bardziej, że demontaż to nie taka straszna sprawa, a już szczególnie w hakach wypinanych. Zastosowanie się do przepisów i wymagań prawnych oraz nasza zapobiegliwość pozwolą nam uniknąć kłopotów w podróżowaniu po Europie oraz pozwoli spokojnie korzystać z uroków podróży, bez zbędnych kosztów i nerwów.

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki