Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Poradniki » Kiedy diagnosta robi problemy z przeglądem haka z wiązką 7-biegunową.
  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:14 689 1105
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Kiedy diagnosta robi problemy z przeglądem haka z wiązką 7-biegunową.

Data dodania: 08-06-2018

Co prawda nie zdarza się to często, ale mamy sygnały, że niektórzy diagności na stacjach diagnostycznych odmawiają wydania zaświadczenia o przeglądzie haka holowniczego, przy którym jest zamontowane gniazdo 7-biegunowe. Czy należy przez to sądzić, że standard 7-pin przechodzi do historii? Diagności Ci twierdzą, że skoro auto może holować przyczepy ponad DMC 750 kg to wtedy będzie koniecznie podłączenie przyczepy przez system 13-pin zapewniający światło cofania. Natomiast klasyczna popularna 7-mka ma tylko 7 pinów bez światła cofania.

Więc co, jest problem czy nie ma problemu?

Na początek warto dowiedzieć się, czym się różnią wiązki 7 i 13 biegunowe o czym pisaliśmy już wcześniej, dla ułatwienia podajemy link do artykułu: Czym się różnią wiązki do haków 7- i 13-biegunowe?

Jako, że zajmujemy się hakami holowniczymi sprawa wydała nam się ważna i warta wyjaśnienia. Skontaktowaliśmy się z naszym dostawcą obu rozwiązań i otrzymaliśmy szereg informacji, które potwierdzają fakt, że nie można negować systemu 7-pin, bo wiele urządzeń nadal na nim bazuje i jest to dla określonych zastosowań całkowicie poprawny i legalny system.

Wypunktujmy przepisy prawa, które dopuszczają zestawy elektryczne haka 7-biegunowe

1) wymagania dla pojazdów na podstawie Dziennik Ustaw z dnia 15 grudnia 2016 – Pozycja 2022… …i tak „w temacie wymagania gniazda 13 pin” (de-facto chodzi o światło wsteczne) i poniższe opisy wskazują, że nie jest to wymagane:

  • Przyczepka bez hamulca – max 750kg (Dz.U…. str7 pkt 5-b)
  • Na przyczepie obowiązkowe światło cofania - DLA przyczepy POWYŻEJ 750 kg i pierwszej rejestracji po 1.VIII.2009 (Dz.U… str 27 par 21.1 pkt 14)
  • Światła cofania na przyczepie do 750kg są DOPUSZCZALNE (a co za tym idzie NIE obowiązkowe) (Dz.U… str28 pkt 3-10) Podsumowując – gniazdo 7-pin jest wystarczające do przeniesienia wszystkich wymaganych dla przyczepy „lekkiej” sygnałów dla oświetlenia elektrycznego przyczepy. Ponadto nie znalazłem zapisów o liczbie wtyków/pinów w gnieździe (co więcej nie znalazłem nic na temat wymagań co do gniazda w kontekście liczby pinów)

Dokument powyższy jest do pobrania: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2016/2022/D2016000202201.pdf

2) sposób przeprowadzenia badań w ustawie dotyczącej trybu/sposobu przeprowadzania badań diagnostycznych (Dz.U z 10.VI.2015 Pozycja 776) na str.25 w tabeli poz 4.10  - określone są punkty, pod którymi można by odrzucić lub wydać odmowę, ale nie ma mowy o gnieździe 7 biegunowym (!):

Przepisy prawa połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą

Powyższy dokument jest do pobrania: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/2089/D2017000208901.pdf

Dlaczego niektórzy diagności błędnie interpretują przepisy?

Przedstawiony i zaznaczony przepis jest czytelny i wyraźnie brzmiący i jednoznacznie określa, że w światła cofania musi być wyposażony:
a) samochód – za wyjątkiem motocykla
b) przyczepa o masie całkowitej pow.750kg o ile rejestrowana po raz pierwszy (ta przyczepa) była po 1 sierpnia 2009

Przypominamy (informacyjnie), że takie przyczepy (pow.750kg) muszą być również wyposażone w hamulec najazdowy (ale nie jest to tutaj tematem). Powyższe oznacza, że przyczepy do 750kg nie muszą być wyposażone w światło cofania (ani w hamulec najazdowy). To jaką przyczepę (do 750kg czy powyżej 750kg) ma i chce używać Pana Klient – ta zgodność w dokumentach jest określana i sprawdzana podczas kontroli przez Policję.

W swoim zakresie poszukaliśmy tego rozporządzenia http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160002022/O/D20162022.pdf , na które powołują się niektórzy diagności i źle interpretują przepisy, bo zapewne nie są prawnikami i mają prawo się pomylić jak każdy z nas czytający akty prawne.

rozporządzenie o pojazdach

Jasno jest napisane, światło cofania (obecne w systemie 13-pin) jest wymagane jeśli przyczepa ma DMC ponad 750 kg i nie dotyczy to przyczep ponad 750 kg zarejestrowanych przed rokiem 2009. Chodzi o to, że wcześniej te przyczepy ciężkie nie musiały mieć światła cofania a po roku 2009 muszą mieć.

Rada dla klientów, którzy mają problem z legalizacją haka z wiązką 7 biegunową

W przypadku odmowy warto poprosić o wydanie jej na piśmie z podpisem i pieczątką stacji diagnostycznej. Dzięki temu można będzie przedstawić ten dokument dalej i taki diagnosta może nawet stracić swoje uprawnienia.

W razie jakichkolwiek dodatkowych informacji lub pytań prosimy o komentarz. Temat jest niezwykle ważny i warto, by jakieś media go nagłośniły.

Team DobreHaki.pl

Komentarze (2)
tomek 27-06-2018 13:13:11
witam, no właśnie nie dali mi pozwolenia.. co teraz dla mojego forda focusa??//
Odpowiedź sklepu:Wystarczy pojechać do innego diagnosty albo wymienić gniazdo przy haku na 13-pin. Mamy takie gniazdka: https://www.dobrehaki.pl/akcesoria-do-wiazek-elektrycznych-haka-c-1965_2000.html
eurodiagnosta 21-06-2019 16:16:12
Dla spełnienia wymogu podłączenia określonych świateł należałoby zastosować dwa gniazda. Ponieważ przepisy nie nadążają za postępem technicznym, diagnosta wykazuje się zdrowym rozsądkiem i uznaje gniazdo 13 pinów za prawidłowe. Poziom wiedzy według obowiązujących warunków technicznych nie uwzględnia możliwości zastosowania gniazda 13-pin zgodne z DIN/ISO 11446. Podstawa Warunki techniczne - Poz. 2022 DZIAŁ III Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem Rozdział 1 Warunki ogólne § 7.8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185. Więcej: http://www.eurodiagnosta.pl/active/activeHak.html

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki