Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Montaże » Montaż haka holowniczego Opel Zafira A
  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16
    33-100 Tarnów
    NIP: 8733276311
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:14 689 1105
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Montaż haka holowniczego Opel Zafira A

Data dodania: 05-01-2018

Montaż haka holowniczego Opel Zafira to nasza lektura na dziś. Opisywany poniżej model Opla to Zafira A czyli model pierwszej generacji pochodzący z 2003 roku. Mimo rocznika była to wersja przed liftingiem, najwidoczniej ciut wcześnie wyprodukowanym bo właśnie w tym roku zaprezentowano odświeżoną wersje Zafiry. Jest to dość popularny Van wśród użytkowników dróg. Niska cena i przestronne wnętrze to jedne z wielu atutów tego modelu. Popularność swoją zdobył również w katalogu producentów haków holowniczych i jest ogólnie łatwo dostępny. W katalogu Steinhofa hak widnieje pod pozycją O-230 i taki hak właśnie został wybrany do tego przedstawianego egzemplarza. W komplecie znajdowała się jeszcze uniwersalna wiązka elektryczna UNI7. Dlaczego mówię, że w komplecie i że już został wybrany? Bo tak klient do mnie trafił. Historia tego montażu zaczyna się od opowieści z dość ciekawego poprzedniego montażu... Zapraszam poniżej do lektury ;)

alt

Opel Zafira A – samodzielny montaż haka czy u mechanika?

Opisywany hak został zamówiony przez klienta na dobrehaki.pl i dostarczony razem z zamówioną wiązka UNI7. Niby wszystko wygląda wspaniale bez komplikacji - klient, zamówienie, realizacja zamówienia, wysyłka, towar dostarczony... Czy coś mogło by pójść nie tak? No i owszem.. tu zaczyna się cała ciekawa opowieść. Klient wrócił oburzony do sklepu, iż sprzedany przez dobrehaki.pl hak O-230 nie pasuje do tego modelu. Mechanik który montował klientowi hak skasował go za "robociznę" nie montując ostatecznie haka. Twierdząc, że ten hak nie pasuje i że się nie da go tu zamontować. Szkoda, że sam sklep Dobre Haki jako profesjonaliści odpowiadają za to swoim dobrym imieniem współpracując z montażystami, dzięki którym klient może zamontować hak w dowolnym miejscu w Polsce. No jak widać nie zawsze to działa i nie zawsze mamy zweryfikowanych specjalistów. Biorąc pod uwagę, że współpraca z dobre haki układa się pomyślnie od dłuższej chwili postanowiłem pokrzywdzonego klienta przygarnąć do siebie i spróbować swoich sił gdyż nie wierzyłem, że coś pochodzącego z tego sklepu może nie pasować tym bardziej taki producent haków. Wziąłem się do  roboty...

montaz haka holowniczego opel zafira

Montaż haka holowniczego Opel Zafira A – jak przygotować się do samodzielnego montażu

Jak zwykle już przy takiej pracy zaczynam od przygotowania sobie wszystkiego, sprawdzenia czy wszystko się zgadza co do każdej śrubki. Jeśli w naszym odczuciu mamy wszystko czego potrzebujemy zabieramy się do przygotowania sobie auta pod montaż. Zaczynamy od demontażu zderzaka który jest czynnością dosyć prostą. najpierw otwieramy klapę bagażnika i mamy przed sobą wkręty typu "torx" które odkręcamy (zdj. poniżej)

montaz haka holowniczego opel zafira

Po wykręceniu śrub tych w zderzaku ukrytych pod klapą szukamy dalszych mocowań zderzaka. Przechodzimy dalej i w nadkolach tylnych kół mamy po trzy śruby do odkręcenia (zdj. poniżej) Odkręcamy śruby po trzy na każdą ze stron. Na szczęście w tym modelu Opla tylne lampy nie wymagają demontażu więc przechodzimy pod spód zderzaka gdzie znajdziemy również do odkręcenia śruby typu "torx".  Boki zderzaka odciągamy i całość opuszczamy do tyłu zdejmując go całkowicie.

montaz haka holowniczego opel zafira

Po zdjęciu zderzaka pokaże nam się belka zderzeniowa. Odkręcamy ją i odkładamy w bezpieczne miejsce, będzie można ją ponownie zamontować na swoje miejsce mimo belki haka. Jest to też dodatkowe wypełnienie i usztywnienie zderzaka więc jeśli ma spełniać swoją rolę powinno być ponownie zamontowane. Przechodzimy w takim razie do samego montażu i tu w tym momencie wychodzą błędy i chyba nie wiedza poprzedniego montażysty. Instrukcja montażu która była załączona do zestawu była mu chyba kompletnie obca. Brak centrycznego przewiercenia pasa tylnego, skośne prowadzenie śrub oraz kolizja bocznych wsporników z podłużnicą to jedne z wielu błedów jakie popełnił mój poprzednik. Dodatkowo brak usunięcia fabrycznej konserwacji która odpychała wsporniki stąd problemy w montażu i stwierdzenie "że się nie da", "bo nie pasuje.

Opel Zafira A – montaż haka holowniczego krok po kroku

Po ostudzeniu emocji i opuszczeniu rąk z bolącej ze zdumienia głowy wzięliśmy się za montaż zgodny z instrukcją dołączoną do zaczepu. Fabrycznie opel punktował otwory które należy wykonać. Otwory musimy wykonywać z pełną starannością, wiertłem o średnicy 12,5 mm a następnie rozwiercić je pod średnicę 20 mm by zmieścić tulejki o czym wspomina instrukcja. Jeżeli zrobimy ten etap źle to mamy po zabawie więc warto się przyłożyć ( na szczęście poprzednik ten etap sobie odpuścił ) :)

Od wewnętrznej strony pasa mamy zaślepki gumowe, które wyciągamy. Belkę przykładamy na pas tylny wraz z tulejkami oraz śrubami śruby muszą nam przejść na wylot. Wszystko krok po kroku mamy opisane w instrukcji montażu więc nie jest to aż tak skomplikowane jak by się dla wprawionego "montażysty" mogło wydawać ;)

montaż haka holowniczego opel Zafira

Wspominałem o tym wcześniej, warto usunąć konserwacje po wewnętrznej stronie pasa tylnego, wystarczy dokładnie przy otworach montażowych aby boczne wsporniki tzw. wąsy dolegały odpowiednio i nie stawiały oporu przy skręcaniu. Po usunięciu fabrycznej konserwacji skręcamy całość mocno z zachowaniem odpowiedniego momentu dokręcenia który został ujęty w tabeli do załączonej w instrukcji. Jeżeli mamy jakieś opory warto negocjować nadal z konserwacją bądź pomóc sobie odpowiednim negocjatorem ;) Warto też po założeniu wszystkiego uzupełnić zdrapaną konserwację i zabezpieczyć odpowiednio gołą blachę nową konserwacją (zdj. poniżej) nakładając ją przykładowo pędzlem czy jak kto woli sprejem choć przy tej ciasnocie może być ciężko. Całość zostanie zabezpieczona bez obawy o nowe miejsce ognisk rdzy.

montaż haka holowniczego Opel Zafira montaz haka holowniczego opel Zafira

Warto wspomnieć że przy montażu haka w tym modelu nie jest wymagane podcinanie zderzaka. Po dokręceniu wszystkiego tak jak ma być pozostanie nam tylko montaż wiązki elektrycznej. Warto w tymi miejscu wpuścić wiązkę do środka wywietrznikami po obu stronach samochodu a także przymocować ją do belki zderzeniowej. Po dokonaniu tej czynności, jeśli kable od wiązki mamy już wewnątrz to możemy skręcić wszystko w całość w odwrotnej kolejności jak przy demontażu zbliżając się do końca pracy. Tym o to sposobem dokonujemy rzeczy niemożliwej, montujemy hak który w teorii nie nadawał się do montażu w tym aucie. Oczywiście jeśli weźmiemy pod uwagę zdanie innego montażysty który jak wierzymy, starał się z całych zasobów wiedzy i swoich sił sprostać temu ciężkiemu zadaniu ;)

montaz haka holowniczego

Montaż wiązki elektrycznej w Opel Zafira A

Gdy już przewody wprowadziliśmy do środka jak wspominałem wcześniej to sam montaż elektryki przebiega sprawnie. Wiązkę montuję się przyjemnie i bez komplikacji. Wszystko opisane jak na dłoni mamy w instrukcji więc nawet osoba nie wprawiona w "kabelki" będzie w stanie sobie z tym poradzić. Szkoda że nie mieliśmy do dyspozycji wiązki dedykowanej do tego modelu gdyż producent z prawej strony bagażnika dał pełny dostęp do gniazda pod 13 PIN. Ułatwiło by to jeszcze bardziej zadanie.(zdj. poniżej)

montaz haka holowniczego opel Zafira

Przechodząc do konkretów, samą wiązkę elektryczną haka łączymy z wiązka kabinową pojazdu zgodnie z instrukcją dołączoną do zestawu z zachowaniem oczywiście odpowiedniej kolorystyki przewodów. Po podłączeniu odpowiednio danych stron o których mowa poniżej (kolory: strona lewa/prawa) warto całość zabezpieczyć taśmą izolacyjną. Łączymy całość taśmą izolacyjną z oryginalnymi przewodami samochodu zachowując oryginalny wygląd wiązki pojazdu i estetykę naszej pracy. Pamiętajmy by po sobie pozostawić nie tylko dobrze wykonaną pracę ale i również dobre wrażenie ;)

Opel Zafira A – jak podłączyć wiązkę elektryczną?

Strona Lewa: Niebieski - Czarno niebieski Żółty - czarno biały Czerwony - zółto czarny Czarny - czarno szary

montaz wuazki elektrycznej haka opel zafira

Strona Prawa: zielony - czarno zielony brązowy - szaro-czerwony.

montaz wiazki elektrycznej opel zafira

Szybki montaż haka holowniczego – Opel Zafira A

Mimo wcześniejszej nie udolnej próbie poprzednika, zniesmaczenia klienta i ogólnego wprowadzenia w błąd, montaż wbrew wszystkiemu jest łatwy i szybki. Elektrykę montuje się bez żadnych komplikacji więc całość montażu można by rzecz, iż przebiega sprawnie i przyjemnie. Brak podcięcia zderzaka, szybki demontaż bez zbędnych elementów i wyciągania lamp tylko ułatwia pracę i nadaje jej tempa. Jedyny trud jaki możemy napotkać to wywiercenie zaznaczonych otworów ale też przy odrobinie skupienia nawet mniej wprawionemu mechanikowi uda się to bez zbędnych komplikacji. Zatem podsumowując warto przed montażem sprawdzić czyjeś lub swoje kompetencje zanim postanowimy się za coś wziąć. Zarezerwujmy sobie około dwóch godzin na montaż a jak wszystko pójdzie po naszej myśli będziemy cieszyć się solidnie wykonanym hakiem zamontowanym na naszym aucie. Szkoda tylko było poprzednich nerwów, no ale... grunt, że klient zadowolony z obsługi samego sklepu jak i z naszego montażu. To własnie ta myśl jest najważniejszym momentem w naszej pracy. Zadowolenie klienta ;)

montaż haka holowniczego opel Zafira

Jeśli szukasz haka holowniczego do Vectry lub innego modelu Opla polecam zajrzeć pod ten link: Haki Holownicze Opel gdzie znaleźć możesz szeroki wybór topowych producentów haków holowniczych w tym opisywanego w tym artykule Steinhofa.

Jeżeli masz jakieś pytania co do montażu haka zadaj je w komentarzach.

Komentarze (4)
zadowolony klient 26-06-2018 11:11:13
super mi zamontowaliście haki, mega dobra robota pozdrawiam :)
krzychu 07-08-2020 12:12:40
Miałem identyczny problem w mojej Zośce i samo usunięcie konserwacji niewiele dało - musiałem nawiercać dodatkowy otwór pod śrubę mocującą do górnej części podwozia po stronie prawej (lewa była ok). Moim zdaniem powinna być zmodyfikowana konstrukcja części wspornika z otworem do mocowania górnego - tak by zamiast otworu okrągłego - był wydłużony owal - pozwalający na mocowanie w przypadku niewielkich ale istotnych różnic w poszczególnych egzemplarzach samochodów. Pozdrawiam!
Odpowiedź sklepu:Dziękujemy za komentarz!
Krzychu 07-08-2020 12:12:47
Dodam że moje auto akurat było już po FL ostatni rok produkcji 2005 no i wersja OPC-line. Więc nie wykluczam tutaj dodatkowych różnic wynikających z tych faktów. Na tym haku jako jedynym nie było wykluczenia wersji OPC, dlatego go kupiłem i fakt że nacięcia nie musiałem również wykonywać, zderzak delikatnie opiera się na mocowaniach do kuli. Jeśli miałbym się do czegoś jeszcze przyczepić w Steinhofie - to nalepka znamionowa zamiast tabliczki - najprawdopodobniej dość szybko odpadnie po kontakcie z wodą błotem itp. Nie rozumiem, dlaczego tak teraz "się robi". Aluminiowa tabliczka była by "wieczna".
Marco 04-10-2023 19:19:36
Ja mam niemiecki hak 7pin. Są kostki do łączenia z zasilaniem-lampa i wyjście na gniazdo haka+moduł jest już w wiązce zamontowany. Tulejki wkłada się z jednej strony od wewnątrz,od zewnątrz należy wywiercić otwory,aby tylko,aby śruby wyszły. Nakrętki idą od zewnątrz Zafiry pod belka zderzeniową. Montaż łatwy. Pozdrawiam

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Montaże