Wiązka elektryczna haka holowniczego - montaż krok po kroku we własnym garażu
Sprawdź instalacje elektryczne przed montażem wiązki haka holowniczego
Uwaga! Pojazdy hybrydowe i elektryczne!
Zwróć szczególną uwagę na to, aby samochód był odłączony od zasilania, jeśli masz samochód hybrydowy lub elektryczny. Wraz z wprowadzeniem tych samochodów pojawiły się nowe technologie, którym towarzyszyły nowe zagrożenia, takie jak niebezpieczne napięcia elektryczne, które może doprowadzić nawet do tragicznych skutków. W związku z tym zawsze należy przestrzegać protokołu NEN-9140 podczas instalowania zestawów przewodów wiązek elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych.
Sprawdź przygotowanie fabryczne pojazdu do instalacji haka holowniczego oraz wiązki
Punkt wejścia wiązki elektrycznej jest zawsze określony w instrukcji instalacji wiązki haka holowniczego. Ten punkt znajduje się zwykle na tylnym panelu samochodu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia przez dotarcie wody do wiązki. Lokalizacja punktu wejścia jest zawsze zalecana przez producenta samochodu i w większości przypadków została przygotowana do instalacji. Jednak w niektórych przypadkach może być konieczne wywiercenie kilku otworów. Jeśli tak jest, pamiętaj, aby zabezpieczyć nowe otwory środkiem antykorozyjnym.
Podłącz gniazdo i zamontuj je na płytce gniazdowej haka holowniczego, upewniając się, że wiązka z tyłu gniazda została prawidłowo uszczelniona. W przypadku korzystania z 13-pinowego gniazda pierwsze siedem styków ma tę samą funkcję, co domyślne gniazdo 7-stykowe.
Poświęcenie czasu na przeciąganie kabli przez tylny panel samochodu pozwoli zaoszczędzić nieprzewidzianych problemów. Jeśli pociągniesz za kabel zbyt szorstko przez metal pojazdu, może to spowodować uszkodzenie wiązki przewodów. Spowoduje to odsłonięcie rzeczywistych przewodów, potencjalnie prowadząc do zwarcia. Będziesz musiał także podeprzeć kabel od bagażnika do przodu pojazdu. Aby to osiągnąć, ostrożnie zdejmij wewnętrzne panele z wnętrza samochodu. Umieść przewody w przestrzeni za panelami w taki sposób, aby nie były już widoczne, i upewnij się, że panele zatrzasnęły się z powrotem na swoim miejscu. Podczas ponownej instalacji paneli należy uważać, aby nie uszkodzić okablowania. Panele w samochodzie są często instalowane z delikatnymi klipsami montażowymi. Aby zapobiec uszkodzeniom, użyj zestawu do usuwania trymu składającego się z uchwytów w kształcie litery U i Y. Można je łatwo wsunąć za klipsy, dzięki czemu można szybko i ostrożnie rozmontować wnętrze.
Kolejnym krokiem jest podłączenie wiązki elektrycznej haka holowniczego do pojazdu
Magistrala CAN w pojeździe została celowo przekręcona, aby prawidłowo przewodzić sygnał, bez przerywania przez zewnętrzne źródła. Dlatego bardzo ważne jest, aby skręt pozostawał jak najbardziej nienaruszony po zainstalowaniu zestawu okablowania. W przeciwnym razie sygnał może zostać przerwany. Po nawiązaniu połączeń kontynuuj łączenie punktów naziemnych. Ponownie bardzo ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji. Tylko w ten sposób można zapewnić dobre, bezpieczne i prawidłowe dopasowanie wiązki kablowej. Podręcznik podaje dokładnie, gdzie w pojeździe znajdują się punkty uziemienia zestawu przewodów. Zostały one przetestowane przez producenta samochodu. Zestaw przewodów należy podłączać tylko do tych punktów.
Zakodowanie wiązki elektrycznej haka holowniczego
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki