DobreHaki.pl
  • Znajdź hak holowniczy
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Koszyk - haki holownicze
727 001 104
727 001 105
Strona główna1 » Poradniki2 » Wiązka elektryczna haka holowniczego - montaż krok po kroku we własnym garażu

Wyszukaj hak

Kontakt

  • DOBREHAKI.PL
    al. M.B. Fatimskiej 16, Tarnów
    NIP: 7441462383
  • E-mail:info@dobrehaki.pl
  • Telefon:727 001 104
    727 001 105
  • Obsługa sklepu dostępna:pn-pt 8:00-17:00 sob 8:00 -13:00

Opinie o sklepie

Wiązka elektryczna haka holowniczego - montaż krok po kroku we własnym garażu

Data dodania: 11-04-2019
Zestawy wiązek elektrycznych do haków holowniczych są dostosowane do specyfiki pojazdu, w oparciu o gniazda i przygotowanie pojazdu przez producentów samochodów. Proces instalacji jest pokazany w formie piktogramu w instrukcjach instalacji dostarczanych z każdym hakiem holowniczym. Zawsze ściśle przestrzegaj planu krok po kroku opisanego w tych instrukcjach, dzięki temu osiągniesz idealne dopasowanie wiązki elektrycznej i bezpieczeństwo na drodze. 
 

Sprawdź instalacje elektryczne przed montażem wiązki haka holowniczego

Proces instalacji wiązki elektrycznej dostosowanej do Twojego samochodu rozpoczynaj się od dokładnego sprawdzenia elektroniki w samochodzie. Sprawdź, czy wszystkie obwody elektryczne działają prawidłowo i czy na desce rozdzielczej nie aktywowano żadnych świateł ostrzegawczych. Zapisz wszystkie ustawienia swojego samochodu, oczywiście dostosujesz ustawienia swojego pojazdu do własnych preferencji, na przykład ustawienia takich jak kod radiowy (tylko starsze pojazdy), pozycja fotela i ogrzewanie fotela. Zapisz wszystkie te ustawienia, aby upewnić się, że można je poprawnie ustawić po instalacji wiązki elektrycznej, to ważne, aby niczego nie stracić.  Przed montażem wiązki elektrycznej haka konieczne jest odłączenie zacisków akumulatora, aby móc bezpiecznie pracować. Zapobiega to wystąpieniu nieprawidłowego działania po nawiązaniu połączenia elektrycznego na późniejszym etapie kontroli działania wiązki i haka. 

Uwaga! Pojazdy hybrydowe i elektryczne! 
Zwróć szczególną uwagę na to, aby samochód był odłączony od zasilania, jeśli masz samochód hybrydowy lub elektryczny. Wraz z wprowadzeniem tych samochodów pojawiły się nowe technologie, którym towarzyszyły nowe zagrożenia, takie jak niebezpieczne napięcia elektryczne, które może doprowadzić nawet do tragicznych skutków. W związku z tym zawsze należy przestrzegać protokołu NEN-9140 podczas instalowania zestawów przewodów wiązek elektrycznych w samochodach hybrydowych i elektrycznych.
 

Sprawdź przygotowanie fabryczne pojazdu do instalacji haka holowniczego oraz wiązki

Producenci samochodów mogą dostarczać samochody z i bez przygotowania haka holowniczego. Jest to niewidoczne na zewnątrz. Jednak producenci zestawów elektrycznych haka holowniczego przewidują ten problem, dołączając dodatkową wiązkę przewodów dedykowanych dla pojazdu. W ten sposób można zamontować zestaw okablowania do przygotowanego złącza lub w innym miejscu w pojeździe, jeśli nie ma zainstalowanego przygotowania fabrycznego. To znacznie ułatwia montaż.

Punkt wejścia wiązki elektrycznej jest zawsze określony w instrukcji instalacji wiązki haka holowniczego. Ten punkt znajduje się zwykle na tylnym panelu samochodu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia przez dotarcie wody do wiązki. Lokalizacja punktu wejścia jest zawsze zalecana przez producenta samochodu i w większości przypadków została przygotowana do instalacji. Jednak w niektórych przypadkach może być konieczne wywiercenie kilku otworów. Jeśli tak jest, pamiętaj, aby zabezpieczyć nowe otwory środkiem antykorozyjnym.

Podłącz gniazdo i zamontuj je na płytce gniazdowej haka holowniczego, upewniając się, że wiązka z tyłu gniazda została prawidłowo uszczelniona. W przypadku korzystania z 13-pinowego gniazda pierwsze siedem styków ma tę samą funkcję, co domyślne gniazdo 7-stykowe. 

Poświęcenie czasu na przeciąganie kabli przez tylny panel samochodu pozwoli zaoszczędzić nieprzewidzianych problemów. Jeśli pociągniesz za kabel zbyt szorstko przez metal pojazdu, może to spowodować uszkodzenie wiązki przewodów. Spowoduje to odsłonięcie rzeczywistych przewodów, potencjalnie prowadząc do zwarcia. Będziesz musiał także podeprzeć kabel od bagażnika do przodu pojazdu. Aby to osiągnąć, ostrożnie zdejmij wewnętrzne panele z wnętrza samochodu. Umieść przewody w przestrzeni za panelami w taki sposób, aby nie były już widoczne, i upewnij się, że panele zatrzasnęły się z powrotem na swoim miejscu. Podczas ponownej instalacji paneli należy uważać, aby nie uszkodzić okablowania. Panele w samochodzie są często instalowane z delikatnymi klipsami montażowymi. Aby zapobiec uszkodzeniom, użyj zestawu do usuwania trymu składającego się z uchwytów w kształcie litery U i Y. Można je łatwo wsunąć za klipsy, dzięki czemu można szybko i ostrożnie rozmontować wnętrze.
 

Kolejnym krokiem jest podłączenie wiązki elektrycznej haka holowniczego do pojazdu

Połączenia zaciskowe są małymi łącznikami, które na pierwszy rzut oka przypominają staromodne zamki szkockie. Są jednak zupełnie inne. Zamki Scotch nadają się do kabli o średniej średnicy 0,75 mm2 do 1,5 mm2. Połączenia zaciskowe zostały specjalnie zaprojektowane dla przewodów o średnicy 0,35 mm2, co dokładnie odpowiada grubości kabla CAN-Bus. Złącza zaciskowe z izolacją wyporową. Gwarantuje to, że przewód nie zostanie przerwany, a jednocześnie zostanie ustanowione stabilne połączenie.  Nawiązanie połączenia z magistralą CAN wymaga mniejszej liczby przewodów i złączy w pojeździe. Ponownie bardzo ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji. Tylko w ten sposób można zapewnić dobre, bezpieczne i wolne od wad połączenie z magistralą CAN.

Magistrala CAN w pojeździe została celowo przekręcona, aby prawidłowo przewodzić sygnał, bez przerywania przez zewnętrzne źródła. Dlatego bardzo ważne jest, aby skręt pozostawał jak najbardziej nienaruszony po zainstalowaniu zestawu okablowania. W przeciwnym razie sygnał może zostać przerwany. Po nawiązaniu połączeń kontynuuj łączenie punktów naziemnych. Ponownie bardzo ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w instrukcji. Tylko w ten sposób można zapewnić dobre, bezpieczne i prawidłowe dopasowanie wiązki kablowej. Podręcznik podaje dokładnie, gdzie w pojeździe znajdują się punkty uziemienia zestawu przewodów. Zostały one przetestowane przez producenta samochodu. Zestaw przewodów należy podłączać tylko do tych punktów.
 

Zakodowanie wiązki elektrycznej haka holowniczego

Konieczne może być zakodowanie wiązki elektrycznej haka. Po aktywacji, hak holowniczy jest zarejestrowany w elektronice samochodowej, aby zapewnić, że cała elektronika obecna w samochodzie będzie funkcjonować prawidłowo i dostosuje się do obecności przyczepy, gdy tylko zostanie zamocowana. Większość zestawów okablowania można aktywować samodzielnie za pomocą ogólnych urządzeń diagnostycznych. Wykonane zostaną następujące czynności: dezaktywacja PDC, światła przeciwmgielne i wspomaganie pasa ruchu oraz aktywacja TSP, dodatkowe chłodzenie i automatyczna skrzynia biegów. W przypadku kilku typów samochodów, najczęściej nowych i na gwarancji tylko dealer ASO może zaprogramować zestaw wiązki elektrycznej. Powoduje to dodatkowe koszty. Zawsze informujemy o tym każdego klienta, wymieniając sposób aktywacji w specyfikacji technicznej zestawu okablowania. Mamy nadzieję, że zapobiegnie to nieoczekiwanym, negatywnym niespodziankom.
Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej
Zadzwoń