Wiązki do haków holowniczych 7 i 13-pin. Jakie są ich rodzaje i którą z nich wybrać?
Na rynku spotkać można dwa standardy wiązek elektrycznych: 7-pin oraz 13-pin. Często pytacie, którą wybrać. W niniejszym wpisie wyjaśniamy różnice miedzy obydwoma rozwiązaniami; podpowiadamy również, w jakich sytuacjach zdecydować się na wybór wiązki 7-pin, a w jakich na 13.
Wiązki do haków holowniczych w wersji 7-pinowej
Jest to wiązka 7-przewodowa, z gniazdem 7-pinowym. Zasili przyczepę w zestaw podstawowych świateł, ale uwaga: nie obsłuży światła wstecznego! Obsługuje: światła pozycyjne, stopu, kierunkowskazów oraz przeciwmgłowe. Znajduje zastosowanie w przyczepach towarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg, czyli tzw. przyczepach lekkich, które nie są wyposażone w światło wsteczne. Do gniazda wiązki 7-pinowej podepniecie ponadto: platformę na rowery z wtyczką 7-pin, kemping lub lawetę z wtyczką 7-pin. Jeśli chcielibyście podpiąć pod gniazdo 7-pinowe wtyczkę niemiecką (13-pin), oczywiście da się to zrobić. Wystarczy zastosować adapter 13-7 (przejściówkę). Jest jedno ale: po podpięciu 13-pinowej wiązki do gniazda 7-pinowego na holowanej przyczepie, bagażniku rowerowym lub kempingu będą działały wszystkie światła prócz światła wstecznego. Dlaczego? Ponieważ wiązka 7-pin nie zapewnia tej opcji.
Wersje wiązek haka 7-pin
- Uniwersalne 7-pin bez modułu – wiązka, którą stosuje się w pojazdach posiadających prostszą budowę instalacji elektrycznej/elektronicznej. Uniwersalne rozwiązania wymagają wlutowania się poszczególnymi przewodami wiązki (bądź wpięcia za pomocą szybkozłączek) w istniejącą elektrykę pojazdu. Z reguły podpina się ją do przewodów prowadzących do lamp. W katalogach producentów haków znaleźć można informację, czy dany samochód może zostać wyposażone w ten typ wiązki elektrycznej haka. Dobrej jakości wiązka 7-pin powinna posiadać dobrze zaizolowane przewodu o długości 2 metrów (wiązka rozdzielona na dwie części do zasilania świateł po obu stronach), gniazdko, uszczelkę pod gniazdko, a także zestaw szybkozłączek i śrub montażowych.
Uniwersalna 7-pin bez modułu: https://dobrehaki.pl/uni7-uniwersalna-wiazka-haka-holowniczego-z-gniazdem-7-pin-p-2543.html
- Uniwersalne 7-pin z modułem – wiązka, która znajdzie swoje zastosowanie w pojazdach posiadających bardziej zaawansowaną elektrykę. Z reguły wymagana jest w samochodach z komputerem pokładowym, elektroniczną kontrolą spalonej żarówki oraz instalacją opartą o magistralę CAN. Sposób montażu jest podobny do wiązki uniwersalnej bez modułu, z tą różnicą, że wymagane jest doprowadzenie dodatkowo zasilania do modułu. Wiązki uniwersalne 7-pin z modułem mogą występować w wersjach z obsługą czujników parkowania i z wieczystą gwarancją na moduł.
Podstawowa: https://dobrehaki.pl/wh1pro-wiazka-haka-holowniczego-z-modulem-7-pin-p-2546.html
Wersja z dożywotnią gwarancją na moduł: https://dobrehaki.pl/mp2ls-wiazka-haka-holowniczego-z-modulem-premium-7-pin-p-2555.html
Wersja z dezaktywacją czujników parkowania (nie fabrycznych): http://https://dobrehaki.pl/mp2s-wiazka-haka-holowniczego-7-pin-z-modulem-premium-p-2549.html
- Dedykowane wiązki haka 7-pin bez modułu – wiązki produkowane pod konkretny model pojazdu (lub grupę pojazdów), który nie wymaga modułu lub do samochodów posiadających moduł fabryczny. W przeciwieństwie do wiązek uniwersalnych podłącza się je za pomocą oryginalnych wtyczek w przewidziane przez producentów pojazdów gniazda. Wtyczek tych – w zależności od modelu pojazdu – może być różna ilość (od jednej do kilku).
Wiązki dedykowane 7-pin bez modułu: znajdziecie je w zakładce "Akcesoria" przy hakach do danego modelu samochodu.
- Dedykowane wiązki haka 7-pin z modułem - wiązki produkowane pod konkretny model pojazdu (lub grupę pojazdów), wymagający zastosowania modułu elektronicznego. Wiązki tego typu podłącza się za pomocą oryginalnych wtyczek w przewidziane przez producentów gniazda. Sposób podłączenia może się różnić w zależności od modelu haka. W niektórych przypadkach podłączenie modułu będzie wymagało podpięcia jednej wtyczki, w innych kilku, a w jeszcze innych wpięcia się do skrzynki z bezpiecznikami. Niektóre mogą wymagać dodatkowo aktywacji w serwisie.
Wiązki dedykowane 7-pin z modułem: znajdziecie je w zakładce "Akcesoria" przy hakach do danego modelu samochodu.
Wiązki do haków holowniczych w wersji 13-pinowej
Jest to wiązka posiadająca 8 lub więcej przewodów. Podstawowe wiązki 13-pinowe zapewniają obsługę wszystkich świateł przyczepy/kempingu/bagażnika na rowery, w tym światła wstecznego. Te bardziej rozbudowane będą odłączać czujniki parkowania, zapewniać stały plus oraz ładowanie akumulatora przyczepy kempingowej. Wiązka 13-pinowa posiada gniazdko 13-pin. Jeśli chcielibyście podłączyć do niego wtyczkę 7-pin, można to zrobić za pomocą adapteru 7-13. Po zastosowaniu przejściówki na holowanej przyczepie będą działały wszystkie światła. Jest to rozwiązanie najbardziej uniwersalne.
Wersje wiązek haka 13-pin
- Uniwersalne 13-pin bez modułu: wiązka, którą stosuje się w pojazdach posiadających prostszą budowę instalacji elektrycznej/elektronicznej. Uniwersalne rozwiązania wymagają wlutowania się poszczególnymi przewodami wiązki (bądź wpięcia za pomocą szybkozłączek) w istniejącą elektrykę pojazdu. Z reguły poszczególne przewody wiązki wpina się do przewodów prowadzących do lamp. W katalogach producentów haków znaleźć można informacje, czy w danym pojeździe można zastosować wiązkę tego typu (bez modułu). Dobrej jakości wiązka 13-pin powinna posiadać odpowiedniej długości przewody (2 metry), gniazdko, uszczelkę pod gniazdko, a także zestaw szybkozłączek i śrub montażowych.
Wersja podstawowa: https://dobrehaki.pl/uni8-uniwersalna-wiazka-haka-holowniczego-z-gniazdem-13-pin-p-2544.html
Wersja zapewniająca stały plus oraz ładowanie akumulatora w przyczepie: https://dobrehaki.pl/uni13-uniwersalna-wiazka-haka-holowniczego-gniazdo-13-pin-p-2545.html
- Uniwersalne 13-pin z modułem: wiązka, która znajdzie swoje zastosowanie w pojazdach posiadających bardziej zaawansowaną elektrykę. Z reguły wymagana jest w samochodach z komputerem pokładowym, elektroniczną kontrolą spalonej żarówki oraz instalacją opartą o magistralę CAN. Sposób montażu jest podobny do wiązki uniwersalnej bez modułu, z tą różnicą, że wymagane jest doprowadzenie dodatkowo zasilania do modułu. Wiązki uniwersalne 13-pin z modułem mogą występować w wersjach z obsługą czujników parkowania, z opcją stałego plusa i zasilania akumulatora przyczepy.
Wersja podstawowa: https://dobrehaki.pl/wh1r-wiazka-haka-holowniczego-z-modulem-13-pin-p-2547.html
Wersja z obsługą czujników parkowania (niefabrycznych): https://dobrehaki.pl/wh3s-g13-wiazka-haka-holowniczego-z-modulem-13-pin-p-2550.html
Wersja zapewniająca stały plus oraz ładowanie akumulatora w przyczepie: https://dobrehaki.pl/mp5s-wiazka-haka-holowniczego-z-modulem-13-pin-p-2551.html
- Dedykowane 13-pin bez modułu: wiązki produkowane pod konkretny model pojazdu/grupę pojazdów wymagających zastosowania modułu lub do samochodów posiadających moduł fabryczny (wbudowany). W przeciwieństwie do wiązek uniwersalnych podłącza się je za pomocą oryginalnych wtyczek w przewidziane przez producenta gniazda. Wtyczek tych – w zależności od modelu samochodu – może być różna ilość (od jednej do kilku).
Wiązki dedykowane 13-pin bez modułu: znajdziecie je w zakładce "Akcesoria" przy hakach do danego modelu samochodu.
- Dedykowane 13-pin z modułem: wiązki produkowane pod konkretny model pojazdu/grupę pojazdów wymagających zastosowania modułu elektronicznego. Wiązki tego typu podłącza się za pomocą oryginalnych wtyczek w przewidziane przez producentów gniazda. Sposób podłączenia może się różnić w zależności od modelu samochodu. W niektórych przypadkach podłączenie modułu będzie wymagało podpięcia jednej wtyczki, a w innych kilku; może być konieczne również wpięcia się do skrzynki z bezpiecznikami oraz aktywacja modułu (w autoryzowanym serwisie za pomocą specjalistycznego oprogramowania).
Wiązki dedykowane 13-pin z modułem: znajdziecie je w zakładce "Akcesoria" przy hakach do danego modelu samochodu.
Wiązka haka 7 czy 13-pin. Którą wybrać?
Wszystko zależy od tego, co zamierzacie holować na haku. Jeśli tylko lekkie przyczepy towarowe, wystarczy wiązka 7-pin. Jeśli planujecie zakup platformy rowerowej lub holowanie kempingu – polecamy zakup wiązki 13-pinowej oraz przejściówki z 13 na 7-pin. Dzięki temu będziecie mogli holować przyczepy/bagażniki z obydwiema wtyczkami. Jeśli samochód wymaga zastosowania modułu, koniecznie należy to zrobić. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia instalacji elektrycznej pojazdu. Czy zdecydować się na zakup wiązki uniwersalnej czy dedykowanej? Wiązki dedykowane są droższe, ale nie wymagają ingerencji w elektrykę pojazdu (cięcia i lutowania przewodów). Z reguły muszą być stosowane w autach na gwarancji (z uwagi na warunki gwarancyjne), a także wtedy, gdy zależy nam na dezaktywacji czujników cofania fabrycznych (wiązki dedykowane najlepiej radzą sobie z funkcją dezaktywacji czujników fabrycznych). Jeśli nasze auto nie jest na gwarancji i nie zależy nam na dezaktywacji parktronica – można wybrać między rozwiązaniem uniwersalnym a dedykowanym.
Zapraszamy do komentowania i zadawania pytań poniżej.
Z pozdrowieniami
DobreHaki.pl
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki