Montaż Haka Holowniczego Chevrolet Lacetti hatchback - szczegółowa relacja
Kilka dni temu 12.06.2017 zdecydowałem się na założenie haka w samochodzie- Chevrolet Lacetti. Mnóstwo ofert znajduje się w internecie na różnych portalach aukcyjnych lecz co do jakości i profesjonalizmu ofert hmm…. pozostawiają wiele do życzenia. Owszem mogłem to zlecić jakiemuś warsztatowi ale mając troszkę pojęcia w mechanice zdecydowałem się na samodzielny montaż haka. Po przejrzeniu kilkudziesięciu ofert i kilkunastu telefonach oraz uzyskaniu nieprofesjonalnych informacji od sprzedających, znalazłem kolejną ofertę tym razem sklepu „Dobrehaki” z Tarnowa. Strona sklepu bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła tak samo jak dokładny i precyzyjny sposób wybrania wersji produktu który mnie interesował, myślę - zadzwonię, tak też zrobiłem. po dosłownie kilkuminutowej rozmowie uzyskałem bardzo szczegółowe i profesjonalne informacje, zarówno o haku jak i podpowiedzi odnośnie jego samodzielnego montażu. Hak był u mnie już po 24h od zamówienia, profesjonalnie zapakowany i co najważniejsze koszt przesyłki za dość ciężką paczkę był naprawdę niewielki, po prostu prawdziwi profesjonaliści. Poniżej opisałem krótki przebieg montażu samodzielnego montażu:
Początek montażu haka holowniczego Chevrolet Lacetti - demontaż zderzaka
Zaczynamy od demontażu lewego i prawego boczku w bagażniku naszego Lacetti:
- Delikatnie podważamy plastikowe wciskane kołeczki ( najlepiej jeśli ktoś posiada ściągacz do tego ja niestety nie posiadałem więc użyłem do tego śrubokrętu płaskiego).
- Odkręcamy wkręty znajdujące się po lewej i prawnie stronie boczków na podłodze bagażnika oraz na półeczce Lacetti ( na zdjęciu zaznaczyłem je czerwonymi kółkami).
Po demontażu boczków nasz bagażnik wygląda tak: (na zdjęciu strona lewa, strona prawa wygląda tak samo).
Po zdemontowaniu boczków zabieramy się do właściwego demontażu zderzaka.
- Odkręcamy wkręty mocujące nadkola do zderzaka po obu stronach auta.
- Odkręcamy wkręty widoczne pod uszczelką bagażnika oraz pod lampami. (Widoczne niżej na zdjęciu zaznaczone czerwonymi kółkami.)
- Odkręcamy plastikowe wkręty pod zderzakiem ( Ostrożnie, ponieważ to plastik!!).
- Przechodzimy do bagażnika i odkręcamy nakrętki zaznaczone na poniższych zdjęciach ( po obu stronach bagażnika).
Gdy to zrobimy już prawie zderzak mamy zdjęty i tutaj uwaga, zderzak demontujemy razem z widoczną na zdjęciu poniżej plastikową belką wzmacniającą zderzak ( robimy tak dlatego ponieważ belka ta przymocowana jest u góry dwoma plastikowymi kołkami do zderzaka i niestety nie da się zdjąć ich bez zdejmowania belki miejsca mocowania kołków zaznaczyłem zielonymi kółeczkami na zdjęciu, natomiast wkręty które mocują zderzak do nadwozia zaznaczyłem kolorem zielonym.
Aby już całkowicie zdjąć zderzak razem z belką zostały jeszcze do odkręcenia dwie śruby jedna po lewej stronie i druga po prawej widoczne na zdjęciu poniżej ( śruba niezaznaczona na zdjęciu wraz z czarną podkładką to element już zamontowanego haka ale o tym później)
Kiedy wszystko mamy już odkręcone możemy zdjąć zderzak razem z belką wzmacniającą zdjęcie poniżej (belka razem z uchwytami do mocowania). W następnej kolejności musimy odkręcić dwa plastikowe kołki łączące belkę ze zderzakiem których nie da się zdemontować na aucie, a o których wspomniałem wcześniej. W następnej kolejności demontujemy uchwyty z belki odkręcając cztery nakrętki łączące belkę z uchwytem zdjęcie poniżej:
Zdemontowane uchwyty z plastikowej belki zostawiamy sobie na pamiątkę, poniżej foto.
Hak holowniczy Chevrolet Lacetti Hatchback – samodzielny montaż haka holowniczego
A teraz dopiero zaczynamy montaż naszego haka, więc do dzieła (bardzo szczegółowo wszystkie czynności związane z montażem określa instrukcja montażu haka, który kupiłem w sklepie DobreHaki.pl - to naprawdę profesjonaliści w tym czym się zajmują). Do ramy haka przykręcamy naszą plastikową belkę, ponieważ ramę haka wsuwamy w miejsca uchwytów które zdemontowaliśmy z belki, aby nie pomylić gdzie góra a gdzie dół naszego plastikowego elementu zaznaczam, że w części do góry są miejsca na dwa kołki mocowania zderzaka. Do przykręcenia belki musimy użyć nowych śrub, ponieważ tamtych z uchwytów które zdemontowaliśmy nie da się wyjąć są zgrzane na stałe, po przykręceniu belki do ramy haka wygląda ona następująco:
Teraz pora aby, przykręcić ramę haka razem z belką do nadwozia Kiedy wsunęliśmy ramę w otwory po zdemontowanych uchwytach belki, przechodzimy do bagażnika, a w nim odrywamy po jednej i drugiej stronie kawałki taśmy pod którą znajdują się otwory na drugą śrubę do montażu haka , po zamontowaniu prostokątnych podkładek i śrub wygląda to następująco foto poniżej ( a tutaj na własne ryzyko troszkę odbiegłem od zaleceń producenta haka ponieważ śrubę zaznaczoną kółkiem zostawiłem oryginalną czyli tą którą odkręcałem wcześniej ponieważ pod spodem ma ona do nadwozia na stałe zgrzaną nakrętkę i śruba którą dodał do zestawu producent haka nie pasuje , ale zrobiłem to podkreślam na własne ryzyko)
Po przykręceniu ramy haka do nadwozia, zamontowałem sam hak oraz gniazdo 7 biegunowe wraz z wiązką elektryczną bez modułu ponieważ w tym aucie moduł nie jest wymagany, ale tutaj mile zaskoczenie wiązka jest podzielona na dwie osobne części jedna na lewą stronę druga na prawą, na lewą strona idzie 4 przewody na prawą 3 to naprawdę ułatwia pracę a do tego tak jak zapewniali panowie z Martec kable są naprawdę długie co znacznie ułatwiło mi montaż instalacji. Wiązkę dołączonymi do zestawu opaskami przymocowałem do ramy haka, a przez gumowe zaślepki pod lampami po jednej i drugiej stronie auta wprowadziłem do bagażnika foto poniżej kółkiem żółtym zaznaczone miejsce gdzie znajduje się zaślepka tak samo jest z drugiej strony.
Teraz gdy wszystkie śruby mamy sprawdzone i dokręcone zabieramy się do montażu zderzaka analogicznie do demontażu, po zamontowaniu zderzaka Lacetti prezentuje się tak:
Montaż wiązki elektrycznej haka holowniczego w Chevrolet Lacetti Hatchback
W ostatniej kolejności przystępujemy do podłączenia wiązki elektrycznej wewnątrz auta, tutaj bardzo przydatny jest miernik elektryczny, najpierw mocujemy masę ( jest kilka otworów konstrukcyjnych do których możemy ją przykręcić używając śrubki i nakrętki, następnie pozostałe światła mocujemy do przewodów idących do lampy używając dołączonych do zestawu szybkozłączek lub wlutowując się do instalacji lampy, ( pamiętajmy że ta wiązka elektryczna gniazda ma dwa przewody do podpięcia świateł pozycyjnych pod lewą i prawą lampę to świetne rozwiązanie gdyby spalił się bezpiecznik jednej strony wtedy nadal mamy pozycyjne w drugiej lampie jedno ale jesteśmy widoczni). A i malutka podpowiedz kabel od światła przeciwmgielnego znajduje się za lewym słupkiem między klapą a tylnymi lewymi drzwiami ) Jeśli, chodzi o całość podłączenia instalacji gniazda do instalacji auta, to jest świetnie przedstawione na kanale sklepu „Martec” na Yotube.
Jeżeli masz jakieś pytania co do montażu haka zadaj je w komentarzach. Haki holownicze do tego Chevroleta Lacetti znajdziesz w sklepie DobreHaki.pl pod adresem: Haki Holownicze Chevrolet Lacetti
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Montaże