Przyczepa i hak holowniczy - systemy wspomagające bezpieczną jazdę
Nie masz doświadczenia w prowadzeniu samochodu z przyczepą? Bez obaw! Istnieją elektroniczne systemy wspomagające jazdę z przyczepą, które mogą ci ułatwić życie. Pomagają równo zaparkować, zmieścić się w wyznaczonym miejscu (np. na bardzo wąskiej przestrzeni), a także podpiąć przyczepę. Jakie są najpopularniejsze z nich? Jak działają? Zachęcamy do zapoznania się z poniższym zestawieniem.
SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE JAZDĘ Z PRZYCZEPĄ: - ASYSTENT MANEWROWANIA Z PRZYCZEPĄ
W samochodach koncernu Volkswagen spotykany jest tzw. "Asystent manewrowania z przyczepą". Za pomocą pokrętła regulacji lusterek bocznych wyznaczyć można kierunek skrętu przyczepy. Ma nam to ułatwić wykonanie manewru cofania. Po wybraniu żądanego kąta (symulację obserwować możemy na wyświetlaczu na kokpicie) system sam dobiera kierunek oraz skręt kół. W kręceniu kierownicą, a co za tym idzie manewrowaniu całym zestawem (samochód + przyczepa), wyręcza nas wgrany w komputer pokładowy program asystenta. Zadaniem kierowcy jest jedynie obserwowanie otoczenia samochodu i przyczepy. Inni producenci myślą już nad wprowadzeniem podobnych rozwiązań.
SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE JAZDĘ Z PRZYCZEPĄ: - KAMERY I CZUJNIKI COFANIA
Pomocne, np. w podłączaniu przyczepy do haka holowniczego, bywają również kamery oraz czujniki cofania. Nowocześniejsze modele umożliwiają np. przełączenie w specjalny "tryb przyczepy". Dzięki temu trybowi uzyskujemy zbliżenie na kulę haka, na monitorze zaś obserwować możemy linie pomocnicze wskazujące optymalny tor jazdy samochodu. Daje to nam większy przegląd sytuacji podczas wycofywania i parkowania. Jeśli chodzi o czujniki cofania, ich zadaniem jest w porę ostrzec nas przed uderzeniem w przyczepę.
SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE JAZDĘ Z PRZYCZEPĄ: - ASYSTENT STABILNOŚCI PRZYCZEPY
Trzecim często spotykanym rozwiązaniem jest "Asystent Stabilności Przyczepy" (ang. Trailer Stability Assist, TSA). Współpracuje on z systemem kontroli stabilności jazdy (VSA). Pomaga on zniwelować niebezpieczne ruchy przyczepy i samochodu – odpowiednio do potrzeb przyhamowuje najpierw jedno z przednich kół, potem selektywnie pozostałe koła. Czujniki reagują, gdy tylko wykryją niebezpieczny manewr czy zaburzenia toru jazdy. Poprzez kontrolowanie systemu hamulcowego, w tym zredukowania mocy auta, zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Warto zadbać o takie systemy wspomagające jazdę z przyczepą w naszym aucie gdyż potrafią być naprawdę pomocne. Również rozłożenie odpowiednie masy ciągnącej jest ważne, gdyż jak widać na poniższym filmiku może przysporzyć sporo problemów. Na szczęście posiadając auto wyposażone w system TSA, takie sytuacje nie są nam straszne ;)
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Poradniki